Slow start

Maandag 8 juli 2019

Nieuwe dag, nieuwe week, nieuw probeersel. Met het ontbijt dit keer. Een tip.

Ben je ook een ‘labiele ontbijter’?
Bij mij wisselt het enorm. Soms sla ik de ochtendhap het liefst over, en op andere dagen heb ik juist trek in ontbijt. Dan word ik blij van de tijd nemen, broodmand op tafel, allerlei soorten beleg, goeie boter, gekookt eitje, vers sapje, lekker koppie thee erbij. Feestje van de dag! Maar dat doen we hier bij Boslust alleen op zondag. De rest van de dagen ontbijten we simpel.

Saaaaiiii

Mijn husband maakt er met dat simpel ontbijten bepaald geen poespas van en heeft al jarenlang dezelfde ontbijtgewoonte: koffie zwart en een koek. Dat vind ik voor mezelf niet slim (lees: ronduit ongezond?) dus ik doe dan liever de standaard volkoren boterham met kaas. Maarja…elke dag een boterham met kaas, dat lukt mij dan ook weer niet. Krijg het op een gegeven moment gewoon niet meer door ’t strotje geduwd, gaat me teveel tegenstaan. Zo ook met beschuiten, yoghurt met muesli, fruit. Voor alle soorten ontbijt geldt gewoon: niet te vaak hetzelfde.

Daarom speur ik wel eens naar ontbijtrecepten, voor wat afwisseling. Maar meestal zonder succes. Of het is teveel werk en gedoe (wil je niet met je suffe kop op de vroege ochtend) of het is gewoon niet lekker (wil je ook niet, toch?).

Fijne kooksite

Maar vandaag: bingo!
Ik schreef zaterdag al over website Uit Pauline’s keuken. Die site bezoek ik al jaren, omdat de recepten heel goed werken (vind ik). Ze geven niet al teveel gedoe en lukken altijd. In het begin was ze (Pauline) een hobby-food-blogger, inmiddels is ze veel commerciëler geworden en kan ze er van leven. Good for her, ze heeft er jarenlang heel veel moeite in gestopt en het is gewoon een super fijne recepten-plek.

Wàt ik ook maak van haar site – hartige taarten, salade’s (morgen probeer ik de huzarensalade), gingerbread koekjes, shortbread koek: altijd is het een succes.

Zo ook met het recept voor een smoothie bowl als ontbij. Dat zag ik in de winter al, maar ik vergat het te maken. Ik maakte er wel een notitie van en die zag ik vandaag terug. Dus ik maakte het ontbijtje alsnog en ik werd er blij van. Het houdt het midden tussen een smoothie en havermoutpap. Maar een ontbijt drinken (smoothie) daar ben ik niet zo dol op (dat las ik ook bij de schrijfster van het recept) en havermoutpap moet je koken, da’s me dan weer teveel gedoe. Deze smoothie bowl drink je niet maar eet je en hij is lekker en gezond, plus: makkelijk te maken. All you need is your blender. En een heel klein beetje tijd.

Langzaam…

Dat laatste heb je trouwens óók nodig bij het opeten, want het is niet bepaald een ontbijtje dat je hap, slik, jas aantrekkend, je sleutels zoekend, even wegwerkt. Dit ontbijt kun je alleen maar rustig eten (ik althans wel) omdat het machtig is. Gewoon om de paar minuten een paar happen, sneller lukte me niet. Lekker rustig genieten van je ontbijt dus. En dan zit je ook wel ‘vol’ tot aan de lunch. Lekker vol, niet tjokkievol.

Van mij nog twee tips erbij: ik bakte de banaan heel even in een piepklein likje kokoslolie (omdat ie super rijp was) en ik crushte de noten voordat ik ze roosterde.

Om kort te gaan: ik kan je dit ontbijtje aanraden. ☺️
Fijne maandag nog!