Hap-tips

Vrijdag 10 jan. 2019

Wat hebben wij lopen genieten van al dat heerlijks tijdens de feestdagen, inclusief de etentjes met onze Servische kerst. Maar nu…gaan we weer effe normaal doen.

Met veel plezier trouwens; gezond koken en lekker tafelen zijn net zo goed een fijne match. Dus normaal doen blijft ook gewoon lekker eten. Dat het met kerst en nieuwjaar allemaal ‘royaler’ en anders mocht (roomboter enzo) markeerde de feestelijke tijd. Vrij en blij koken en alles uit de kast trekken, ook als dat niet meteen gezond is. Extra leuk vinden we het dan nu om bij het maken van ons weekmenu weer kritisch na te denken: zit er lekker veel groente bij? Niet teveel slechte vettigheid en genoeg peulvruchten enzo?

We zijn weer op dreef daarmee, en om een snuffie inspiratie uit te delen, hier ons menu van afgelopen woensdag, de dag na Servische kerst. De dag na alle feestdagen trouwens: de eerste dag van ‘back to normal’.

Maar eerst nog even dit…

Voordat we gezond gaan babbelen, eerst nog wel even een feest van een toet die we je niet willen onthouden: wij maakten ‘floating islands’ / iles flottantes / drijvende eilandjes of zoals wijzelf zeggen: winterse wolkjes in gele weelde. ‘Sneeuwbergjes in vanillevijver’ mag ook! Een toet die moeilijk te maken lijkt maar dat niet is. Je moet er wel bij blijven en het met aandacht doen. Maar geldt dat niet voor heel ’t leven: ‘aandacht maakt alles mooier’. En ja, die slogan hebben we even geleend van dat blauw-gele woonwarenhuis. In dit geval maakt aandacht het vooral ook lekkerder. Dit is de link naar deze toet. Een waarschuwing: de eieren worden in dit recept wel verwarmd, maar niet genoeg om 100% save te zijn wat betreft salmonella. Serveer dit beter niet aan kinderen, oude mensen en mensen die chronisch ziek zijn.
Waarbij je als lezer nu misschien denkt: en tante Boslust dan?
Ja, tante (Kiki) heeft een auto immuunziekte en had dit toetje NIET moeten eten, als ze zich verstandig aan de adviezen zou hebben gehouden. Het was bere spannend maar ze heeft het overleefd. Handig was ’t dus niet nee, lekker wel! Bovenaan de foto van de toet.

Over tot de orde van de dag

Gezond genieten dus. We maakten een heerlijke hap van bulgur (de grofste variant) met gegrilde paprika, tomaatjes, zachte geitenkaas, kikkererwten en koriander. Bulgur wordt extra lekker als je ‘m eerst roostert in een droge koekenpan of bakt in de olijfolie. Pas daarna doen wij er dan kokend heet water bij, en dat laat je droogkoken (ook in de koekenpan). Vaak is de bulgur dan nog al dente en heeft ie nog een of twee keer water erbij nodig. Intussen fruit je in olijfolie een teentje fijngesneden knoflook in een wokpan. Het helpt om er wat zout bij te doen, de knoflook brandt dan minder snel aan.

Daarna een flinke handvol in tweeën gesneden (roma)tomaatjes erbij doen en dit even laten sudderen. Vervolgens gingen er 2 gegrilde puntpaprika’s bij die in stukjes gesneden waren. Je kunt ze zelf grillen of kant en klaar gegrild nemen, die zitten in een pot. Ook ging er een kleine pot kikkererwten doorheen. Het geheel even laten doorbakken, op smaak maken met wat zout, cayennepeper, een piepklein snufje kaneel en een scheutje citroensap, en daarna verkruimelde zachte geitenkaas erdoor roeren. Wij deden daar ook wat van over het gerecht bij het serveren, net als fijngesneden verse koriander.

Een gezond, makkelijke en lekker maaltje, waar we een kleine simpele salade bij maakten van gemengde sla en een citroendressing (de Italiaanse kruiden lieten wij weg) plus tuinboontjes voor wat extra’s.

Hier duiken we het weekend in. Kiki maakt morgen o.a.s deze plaattaart (we hebben een eter erbij aan tafel) en Dejan kookte voor onszelf vanavond Servische lauwwarme sperzieboontjessalade. Het recept deelt hij dinsdag hier bij Boslust. Maandag eerst weer een persoonlijk blogje van Kiki, over o.a. ‘lastig lijf’ en bepaalde keuze’s die gemaakt worden (waaronder de kookprojectplannen voor 2020).

Voor nu: heb een fijn weekend!
👋🏻 meneer & mevrouw Boslust 🌲🌿